Menu2

Strażnik Ochrony Kolei

Straż Ochrony Kolei to umundurowana formacja działająca na podstawie ustawy o transporcie kolejowym.
We współdziałaniu z Policją i Strażą Graniczną Straż Ochrony Kolei kontroluje przestrzeganie przepisów porządkowych na obszarze kolejowym i ochrania życie i zdrowie ludzi oraz mienie na obszarze kolejowym.

 

 

zawód sokista bb Strażnik Ochrony Kolei

Strażnik Ochrony Kolei wczoraj i dziś.

Zawód Strażnika Ochrony Kolei ma długą, już prawie 100 letnią historię.

Początkowo była to formacja zwana Strażą Kolejową, później została wcielona do Wojska Polskiego, aby następnie wrócić pod egidę Policji Państwowej.

W dziejach najnowszych, bo w 1997 roku przywrócono nazwę Straży Ochrony Kolei, zmieniono hierarchię oraz dokonano rewolucji w zakresie umundurowania.

Obecnie dyskutowane jest wiele rozwiązań mających na celu przekształcenie tej formacji.
Najnowsza z propozycji związana jest z likwidacją formacji Straży Ochrony Kolei i przekazanie obowiązków wyspecjalizowanej jednostce Policji, która działałaby w sile około 1 tysiąca funkcjonariuszy.

 

Kto może zostać Sokistą – Strażnikiem Ochrony Kolei?

Funkcjonariuszem Straży Ochrony Kolei może być osoba, która:

  • • posiada obywatelstwo polskie,
  • • posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
  • • posiada co najmniej wykształcenie średnie,
  • • cieszy się nienaganną opinią,
  • • posiada zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych,
  • • nie była karana za przestępstwa umyślne.

Jak zostać Strażnikiem Ochrony Kolei?

Droga do zostania Strżnikiem Ochrony Kolei nie jest zbyt trudna.

Należy wysłać CV, udać się na rozmowę rekrutacyjną, wypełnić test i oczekiwać na przyjęcie.

Po przyjęciu udajemy się na specjalistyczny kurs, po którym możemy już zaczynać pracę.

Niestety – ostatnimi czasy przy coraz większej liczbie aplikacji i coraz większym limitom przyjęć kryteria przyjęcia do tej formacji są coraz bardziej wyśrubowane, przez co coraz więcej kandydatów odpada we wstępnym etapie selekcji.

 

 

Co dyskwalifikuje w pracy Strażnika Ochrony Kolei?

sokista zawód rynek kolejowy 150x150 Strażnik Ochrony KoleiTo głównie nieprzejście psychologicznych.
Ale najważniejszy punkt to uregulowany stosunek do służby wojskowej.
Wielu kandydatów zapomina o tym kryterium, przez co automatycznie eliminuje siebie z dalszych etapów rekrutacji.
Cała reszta dotycząca ewentualnego przyjęcia zależy o komendanta Straży Ochrony Kolei i naszym własnych predyspozycji.

 

 

Kobiety w Straży Ochrony Kolei

Co ciekawe Kobiety również mogą się z powodzeniem starać o pracę w tej formacji.

Najważniejsze kryterium przyjęcia dla kobiet jest podobne jak w przyjęciu dla mężczyzn – pomyślnie zdane testy i uregulowany stosunek do służby wojskowej i pomyślnie zdane testy psychologiczne.

 

Zarobki Strażnika Ochrony Kolei.

Początkowe zarobki dla osób pracujących w terenie kształtują się na poziomie 1500 zł netto miesięcznie. W ramach pracy i zdobywania kolejnych dni stażu szybko można dobrnąć do 2000 złotych netto miesięcznego zarobku.

 

Jak wygląda codzienna praca Strażnika Ochrony Kolei?

sokiści trening 150x150 Strażnik Ochrony KoleiCodzienna praca SOKistów różni się w zależności od regionu w którym pracują. Dla przykładu największym problemem pracowników SOK na Śląsku są usypy węgla z wagonów, a z kolei największym problem SOKistów na północy stanowią kieszonkowcy okradający turystów.
Tygodniowa praca Strażnika Ochrony Kolei wygląda następująco: służba dzienna (12h), służba nocna (12h) i dwa dni wolnego.
Generalnie w Polsce brakuje Strażników Ochrony Kolei, jednakże ze względu na planowane cięcia budżetowe i zmiany tej formacji przyjmuje się bardzo mało nowych kandydatów.

 

 

Status społeczny Strażników Ochrony Kolei.

Status społeczny Strażnika Ochrony Kolei jest ściśle związany ze stopniem zawodowym.
Wśród SOKistów wymieniane są następujące stopnie Strażników :

• starszy strażnik
• przodownik
• starszy przodownik
• dowódca grupy operacyjno-interwencyjnej SOK
• dyżurny zmiany SOK
• komendant zmiany SOK
• Komendant Posterunku SOK
• zastępca komendanta jednostki wykonawczej SOK
• inspektor SOK
• starszy dyspozytor w komendzie głównej SOK
• naczelnik działu w komendzie SOK
• naczelnik działu w komendzie regionalnej SOK
• starszy inspektor w komendzie głównej SOK
• komendant jednostki wykonawczej SOK
• komendant ośrodka szkolenia zawodowego oraz hodowli i tresury psów służbowych SOK
• zastępca komendanta SOK
• zastępca komendanta Komendy Regionalnej SOK
• komendant Komendy Regionalnej SOK
• komendant SOK
• naczelnik wydziału Komendy Głównej SOK
• z-ca komendanta głównego SOK
• komendant główny SOKw Ochrony Kolei

sokiści trening1 150x150 Strażnik Ochrony KoleiNa ogół awans przypada raz na cztery lata pracy.
Dodatkowo w ramach Straży Ochrony Kolei działa tak zwana grupa GOI (Grupa Operacyjno – Interwencja), która stanowi elitę tej formacji.

Niestety formacja SOKistów cieszy się dużo niższym zaufaniem i uznaniem społeczeństwa niż na przykład praca policjantów.

 

 

Plusy i minusy zawodu Strażnika Ochrony Kolei

Plusy:

  • Strażnicy przechodzą na emeryturę 5 lat wcześniej niż zwykli obywatele.
  • Nie ma norm mandatów (jak to coraz częściej zdarza się w policji)

Minusy:

  • W stosunku do innych służb mundurowych SOKiści cieszą się dużo niższym zaufaniem społecznym
  • Służby Ochrony Kolei nie posiadają pełni praw mundurowych jakie posiadają na przykład policjanci
  • W tym zawodzie wciąż większość stanowią osoby tak zwanej „starej daty” – wychowane w innym systemie i mające Inny (olewaczy) stosowne do pracy. Na szczęście to się szybko zmienia.
  • Ale wciąż zdarza się, że jako młody adept trafiasz do służby z osobą w wieku twojego ojca lub nawet dziadka.
  • W stosunku do innych służb mundurowych to brakuje 13tek i tak zwanych mundurówek. Jedyny profit to tak zwane wczasy pod gruszą.

 

Ciekawostki związane z zawodem Strażnika Ochrony Kolei

SOK mają pozwolenie na broń i jej używanie. Zazwyczaj używana broń to P99 a czasami występuje jeszcze P64 i PM98. Treningi strzeleckie odbywają się około dwóch razy w roku. Broń jest pobierana i deponowana w magazynie podczas rozpoczęcia i zakończenia służby.

Duże zniżki na pociągi sięgające 99%, jednakże te 99% jest umowne, gdyż za TLK płaci sie ok 5zł , Przewozy Regionalne to koszt około 1,50zl – praktycznie na każdej trasie.

Duże firmy (Fiat, Wolkswage, producenci sprzętu AGD) tworzą własne firmy ochroniarskie, które zajmują ię ochroną przewożonych ładunków.

Źródła:

 

Powiązane:

, , , , , , ,

3 Responses to Strażnik Ochrony Kolei

  1. mirek k 2 maja 2014 at 15:11 #

    to co piszą o awansach,że co 4 lata to totalna bzdura,ja np. pracuję już 7 lat i nadal mam stopień strażnika, wszyscy z mojego naboru mają podobne wyniki i nikt nie wyróżnia się ponad przeciętność czy też nikt nie zostaje z tyłu.To wygląda w ten sposób,że kto potrafi układać się z komendantem ten awansuje,a ten kto podchodzi do niego jedynie służbowo bez wchodzenia w tyłek to nie ma żadnych szans. U mnie na posterunku nie ma np. czegoś takiego,że wszyscy jesteśmy traktowani jednakowo,jedni wiecznie są przydzielani do brudnej roboty,a opcja komendanta nie dość,że awanse to jeszcze light służba-różnica w zarobkach nawet 200zł. przy takim samym stażu…

  2. józef h. 30 października 2013 at 10:07 #

    Firmy ochroniarskie zajmujące się ochroną przesyłek totalnie nie wypełniają swoich zadań. Ich praca nie ma nic wspólnego z ochroną. Jednakże ich obecność jest niezbędna do … ubiegania się o odszkodowanie z ubezpieczenia przewożonego towaru.

  3. lord 16 października 2012 at 12:27 #

    Zarobki trochę wyższe niz tu podane. Ja po 2 latach pracy stopień strażnik zarabiam 2tyś zł netto. Koledzy, ktorzy chodza w terenie z 8letnim stazem zarabiają ok. 2,5tys.

Dodaj komentarz

* Copy this password:

* Type or paste password here:

232 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress