Menu2

Sprzedawca w Salonie Samochodowym

Po wejściu w 2004 roku do Unii Europejskiej nastąpiła w Polsce prawdziwa rewolucja motoryzacyjna i każdy zapragnął mieć swoje własne 4 kółka.
Jedni ruszyli po swoją mechaniczną zdobycz na Zachód Europy, inni postanowili podbić polskie salony samochodowe.
Wraz z zapotrzebowaniem pojawił się popyt na pracę sprzedawców samochodów.
Jak dzisiaj, po prawie 10 latach od motoryzacyjnej rewolucji wygląda ich praca?

 Sprzedawca w Salonie Samochodowym

Kto może zostać Sprzedawcą Samochodów?

Na pozór wydaje się, że to praca dla motoryzacyjnych pasjonatów. Niestety nic bardziej mylnego.

Zazwyczaj Twojego szefa i potencjalnego klienta nie interesuje fakt, że wiesz jak działa dyferencjał a klienci nie chcą słuchać o zawiłościach systemu pompowtryskiwaczy, bo wolą usłyszeć co mogą dostać gratis (nie wiedzieć czemu marzeniem klienta przy zakupie auta za 70 000 złotych są zazwyczaj gratisowe dywaniki).

Dlatego to praca dla ludzi z żyłką handlowca, którzy będą potrafili sprzedać samochód w niezgodzie z własnym sumieniem i przemilczać kilka niezbyt dobrze świadczących o wyborze danego modelu kwestii.
Prawdziwi pasjonaci motoryzacji mogą w tej pracy bardzo szybko się wypalić.

 

Jak zostać Sprzedawcą Samochodów?

W przypadku dużych sieci salonów sprzedaży najlepiej jest odwiedzić stronę www salonu i sprawdzić aktualne oferty pracy. Jeżeli strona nie posiada takiej zakładki to warto przejść się do salonu, umówić się na rozmowę z kierownikiem i spytać czy akurat nie poszukują pracowników.

 

Rozmowa kwalifikacyjna – Sprzedawca Samochodów

Jak już wspominaliśmy sprzedawca samochodów nie musi mieć w sobie pasji motoryzacyjnej, ale musi być dobrym handlowcem.
Dlatego też rozmowa kwalifikacyjna w 90% dotyczy zagadnień sprzedażowych a nie niuansów motoryzacyjnych.
Najczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej sprzedawcy samochodów to:

  • W jaki sposób Pan/Pani zamierza zrealizować plan sprzedażowy?
  • Do końca tygodnia zostały dwa dni, a Pan/Pani wykonała plan sprzedażowy w 50% – w jaki sposób chce Pani osiągnąć 100%?
  • Jak zamierza Pan/Pani postępować z trudnym klientem, który w ramach powiększenia swojej floty pojazdów chce kupić 10 samochodów?
  • W jaki sposób przyczyni się Pan/Pani do wzrostu obrotów w naszym salonie?
  • Ile chce Pan / Pani zarabiać?
  • Jakie ma Pan / Pani zainteresowania?

Co ważne: branża motoryzacyjna jest bardzo hermetyczna. Dlatego warto zacząć od szukania pracy w mniej renomowanym salonie (tam łatwiej przyjmują) a po roku można się starać o przeniesienie do lepszego salonu – ze zdobytym doświadczeniem będzie nam dużo łatwiej.

 

Ile zarabia Sprzedawca Samochodów?

sprzedawca samochodów bm 150x150 Sprzedawca w Salonie SamochodowymPracowników w salonie zazwyczaj zatrudnia się na umowę zlecenie gdzie jest określona podstawa pensji. Reszta to prowizja od sprzedaży.

Niestety pensja to zazwyczaj najniższa pensja krajowa lub pensja oscylująca w granicach 1800 – 2000 złotych. Reszta to prowizja.

Zdarzają się salony gdzie sprzedawca na jednym samochodzie zarabia 500 – 1000 złotych i sprzedaje takich samochodów 5 w miesiącu.

W innych salonach sprzedawcy sprzedają 1–2 samochody miesięcznie, ale każdy z marżą salonową po 5000 – 10 000 złotych. Wtedy automatycznie prowizja do sprzedawcy samochodów jest odpowiednio wyższa.

W komisach samochodowych sprzedaje się zazwyczaj od 30 do 50 samochodów miesięcznie jednak prowizje dla sprzedawców samochodów są dużo niższe.

Przeliczając na modele samochodów prowizja wynosi od 200 do nawet 2000 złotych (samochody luksusowe) od każdego sprzedanego modelu.

Co ważne: każdy salon to osobne przedsiębiorstwo i osobny styl zarządzania, dlatego zdarzają się salony gdzie sprzedawca od sprzedaży samochodu o wartości 60 000 złotych ma na przykład 100 złotych zarobku.
Podsumowując: wliczając podstawę pensji i prowizję od sprzedaży (różniącą się w zależności od miesiąca, miasta i salonu w którym pracujemy) można przyjąć, że sprzedawca samochodów zarabia średnio od 3 do 5 tysięcy złotych.

Na prowizję zazwyczaj składają się dodatkowe elementy takie jak:
model, samochodu, wytargowany przez klienta rabat, wersja wyposażenia, forma płatności i wyrobienie miesięcznego planu.

 

Jak wygląda codzienna praca Sprzedawcy samochodów?

Do codziennych obowiązków sprzedawcy w Salonie Sprzedaży należy:

  • Doradzanie klientom odwiedzającym salonie i proponowanie zakupu danego modelu wraz z dodatkowym pakietem wyposażenia.
  • Umawianie spotkań na jazdy testowe dla wybranych klientów.
  • Poszukiwanie nowych rynków zbytu, wystawianie ofert w serwisach ogłoszeniowych (to szczególnie w mniejszych salonach).
  • Załatwianie wszelkich formalności związanych ze sprzedażą samochodu (spisanie umowy, pomoc w wypełnieniu wniosków kredytowych).
  • Przygotowywanie ofert sprzedażowych w oparciu o obowiązujące warunki handlowe.
  • Raportowanie wyników i przebiegu sprzedaży.
  • Szkolenie młodszego personelu (obowiązek pracowników z dużym stażem).
  • Dbanie o wizerunek salonu i marki.

 

Plusy i minusy zawodu Sprzedawca Samochodów

 

Plusy:

  • Doświadczenie w branży nie jest wymagane, ale bardzo mile widziane jest doświadczenie w handlu.
  • Brak górnego limitu zarobków – w dobrych miesiącach zdarzały się sytuacje, że sprzedawcy potrafili zarabiać 6 – 8 tysięcy złotych.
  • Sprzedawca przy zakupie samochodu może liczyć na wysokie upusty + najczęściej ma darmowy serwis swojego prywatnego samochodu.

 

Minusy:

  • Niska podstawa, zazwyczaj porównywalna do najniższej pensji krajowej.
  • Praca jest bardzo stresująca ze względu na kontakt z ludźmi.
  • Salony gwarantują szkolenia, fajne imprezy okolicznościowe i dostęp do nowinek technologicznych.
  • Niestety w czasie obecnego kryzysu popyt na nowe samochody wyraźnie spadł a co za tym idzie spadły również zarobki sprzedawców samochodów.

 

Ciekawostki związane z zawodem sprzedawca samochodów:

sprzedawca samochodów 150x150 Sprzedawca w Salonie SamochodowymNależy uważać na auta w kolorze białym i niebieskim niematealizowanym – najczęściej są to auta flotowe o dużym przebiegu, o które rzadko dbają Przedstawiciele Handlowi (o zawodzie Przedstawiciela Handlowego piszemy tutaj).

Komisy samochodowe w Polsce mają coraz gorszą opinię głównie ze względu na oszustwa dokonywane przy sprzedaży samochodów.
Niestety często sami są winni klienci, którzy chcą za niewielkie pieniądze kupić samochód, którym rodzina jeździła tylko raz w tygodniu i to do kościoła. Niestety handlarze mają doskonała smykałkę biznesową i szybko wyczuwają tę potrzebę i dostosowują swoją ofertę.

 

Na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu?

geneva auto girls 01 150x150 Sprzedawca w Salonie SamochodowymWiele osób oprócz tego jak zostać sprzedawcą w salonie samochodowym pyta również jak kupić samochód i nie dać się oszukać.

Podczas naszego wywiadu ze sprzedawcą w salonie samochodowym zadaliśmy to pytanie naszemu rozmówcy. Oto odpowiedzi:

Warto sprawdzać czy pod szybką licznika jest kurz. Jego brak i nowy wygląd powinien nas zdrowo ostrzegać przed zakupem tego pojazdu.

Podobna zasada dotyczy materiałów, które zużywają się w miarę jeżdżenia – pedał gazu, końcówka pedału hamulca, obicie kierownicy. Co ważne – niepokój powinien budzić ich IDEALNY stan, a nie stan wskazujący na zużycie.

Sprowadzane samochody, które za granicą były taksówką mają zazwyczaj specjalne mocowanie nad lusterkiem – jest to pozostałość po taksometrze

Często sprzedawcy oferują książki serwisowe do pojazdów – warto w takich przypadkach zadzwonić do wybranej stacji ASO, która widnieje w takiej książce i spytać o zrobione przeglądy – każda ASO ma swoją własną bazę danych na podstawie której tworzy historię samochodów.

 

Temat tabu: Przebieg kupowanego samochodu.

Auta w Niemczech robią zazwyczaj przebiegi po 50 000 kilometrów i więcej (w Polsce około 20 – 30 000 kilometrów).

Dlatego kupując trzyletni samochód nie oczekujmy, że będzie miał przejechane 70 000 kilometrów

Warto rozważyć zakup samochodów demonstracyjnych – zazwyczaj mają bardzo małe przebiegi (rocznie około 15 000 kilometrów) i wbrew pozorom są dobrze utrzymane.

Drugim sposobem jest zakup samochodów, które miały zamontowany GPS – w ten sposób wiemy gdzie jeździły i ile kilometrów faktycznie przejechały.

Obecnie popularnym kierunkiem dla poszukiwaczy aut jest Szwajcaria

Komisy nie sprowadzają dobrych samochodów – zazwyczaj sprowadzają te z defektami. Naprawa w macierzystym kraju kosztowałaby majątek, ale po przywiezieniu do Polski okazuje się, że auto można naprawić i jeszcze na tym dobrze zarobić.

Należy bardzo ostrożnie podchodzić do aut przywożonych z Niemiec do Polski – zazwyczaj posiadają one dwa defekty:

  • Stan licznika km jest mocno zaniżony
  • Auto najprawdopodobniej było po mocnych naprawach

Podsumowując – warto rozważyć zakup w polskim salonie lub nawet zakup na aukcji samochodów firmowych niż ślepo wierzyć sprzedawcom samochodów ściąganych z zagranicy.

 

 

, , , ,