Menu2

Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.

Kierowca tira – to najczęstsze określenie kierowców, którzy swoje życie poświęcili pracy w kabinie ciągnika siodłowego.

Zazwyczaj ludzie dzielą się na tych, którzy ich kochają i na tych którzy ich nienawidzą.

Czas przybliżyć specyfikę pracy tego ciężkiego i wymagającego zawodu.

zawód kierowca TIR Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.

TIR to nazwa od konwencji celnej („Transport International Road” – Międzynarodowy Transport Drogowy), ale dla wielu to synonim ciągnika siodłowego z przyczepą.

Zazwyczaj kierowcy, przyzwyczajeni do tej popularnej, aczkolwiek błędnej nazwy, nie poprawiają osób nazywających ich kierowcami tirów albo wręcz tirowcami.

Ze względu na powszechność tego określenia my również będzie w artykule używali go na równi z kierowcą ciągnika siodłowego.

 

Definicja zawodu – kierowca ciągnika siodłowego.

Kierowca ciągnika siodłowego to osoba wykonująca zarobkowo przewóz towarów zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych. Osoba ta może może wozić różnego typu produkty w zależności od posiadanych uprawnień i ukończonych kursów (na przykład przewóz paliw płynnych, przewóz artykułów spożywczych, etc.).

 

Kto może zostać kierowcą TIRa?

7235915236 b18a0ec968 150x150 Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.Preferowane są w tym zawodzie osoby o dobrej koncentracji i bardzo szybkim czasie reakcji.

Dlatego ludzie odporni psychicznie, dobrze radzący sobie ze stresem zazwyczaj sprawdzają się w roli kierowców TIRów.

Dodatkowym atutem jest z pewnością znajomość jak największej liczby języków chociażby w stopniu komunikatywnym.

Wśród kierowców szczególnie preferowane języki to język angielski, niemiecki i francuski. Dla kierowców jeżdżących na wschód dodatkowym atutem będzie z pewnością znajomość języka rosyjskiego.

Należy pamiętać, że zawód kierowcy TIRa jest mocno obciążający psychicznie i fizycznie dlatego dobry wzrok i kondycja to podstawa w tym zawodzie.

 

Jak zostać kierowcą ciągnika siodłowego?

Konieczne uprawnienia to prawo jazdy kategorii C+E. Osoby którą chcą zostać kierowcami Tirów muszą:

  • Mieć ukończone 18 lat
  • Posiadać już prawo jazdy kategorii B i C
  • Posiadać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań fizycznych i psychologicznych do kierowania pojazdami
  • Zdać egzamin w wybranym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD) dla kategorii C+E

 

Jak zdobyć uprawnienia C+E?

W Internecie krąży wiele sprzeczny opinii (na przykład o konieczności posiadania 2 letniego doświadczenia dla uprawnień kategorii B), więc najwyższy czas wszystko wyjaśnić:

Aby zdobyć uprawnienia C+E – należy:

  1. Uzyskać prawo jazdy kategorii B (wymóg – ukończone 18 lat) + badania psychologiczne
  2. Po uzyskaniu prawa jazdy kategorii B można od razu przystąpić do kursu uprawniającego do uzyskania kategorii C (minimum 20 godzin zajęć teoretycznych + 20 godzin zajęć praktycznych). Kategoria C uprawnia nas do kierowania pojazdami o masie całkowitej powyżej 3,5 tony z z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym oraz zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonym pod literą „a” oraz przyczepy lekkiej.
  3. Po uzyskaniu prawa jazdy dla kategorii C można od razu przystąpić do kursu dla kategorii C+E (minimum 20 godzin zajęć teoretycznych + 25 godzin zajęć praktycznych). Jednak warto przed przystąpieniem do kursu C+E zrobić kurs kwalifikacji wstępnej, który jest konieczny do wykonywania zawodu kierowcy.

Ważne: po uzyskaniu uprawnień kategorii B warto zrobić testy psychologiczne, gdyż są one niezbędne przy uprawnieniach kategorii C+E.

 

Co trzeba zrobić, aby zdobyć specjalistyczne uprawnienia?

Przewóz paliw i innych materiałów niebezpiecznych – ADR:

Należy zrobić dodatkowy kurs w cenie 300 złotych. Sam kurs to zazwyczaj czysta teoria sprowadzająca się do tego jak prowadzić cysternę pełną, w połowie pustą i pustą.

 

Przewóz artykułów spożywczych:

Wymagana jest książeczka zdrowia

 

Inne:

Kurs HDS (dźwigi samochodowe)

Kurs dla samochodów uprzywilejowanych

 

Ile kosztuje zdobycie uprawnień C+E?

Ceny mogą różnić się w zależności od regionu Polski i obowiązujących promocji, jednak uśredniając koszt zdobycia uprawnień C+E kształtuje się następująco:

Kurs prawa jazdy kategorii B – 1200 zł (wliczając koszt egzaminu)

Kurs prawa jazdy kategorii C – 2000 – 2500 zł + egzamin 182 zł

Kurs prawa jazdy kategorii C+E – 2000 – 2500 zł + egzamin 192 zł

Podstawowe badania lekarskie do kursów – 50 do 200 złotych dla każdego z kursów

Badania psychologiczne 150 – 400 złotych

Obowiązkowy kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej (dla osób, które ukończyły 21 lat) – 3000 zł

Obowiązkowy kurs kwalifikacji wstępnej (dla osób w wieku 18 -21 lat) – 5000  - 5500 złotych

Podsumowując koszt zdobycia uprawnień dla kategorii C+E to około 10 000 złotych. Do tego często należy doliczyć konieczność powtórzenia egzaminów i koszt wymiany dokumentów (np. blankietu prawa jazdy).

Uwaga: Ilość godzin przy poszczególnych kategoriach może ulec zmianie w przypadku szkolenia w zakresie więcej niż jednej kategorii jednocześnie lub posiadania już odpowiedniej kategorii uprawnienia.

Uwaga 2: W sejmie obecnie są plany, aby możliwość zdobycia prawa jazdy kategorii C i C+E była zarezerwowana tylko dla osób, które ukończyły 21 lat.

Zazwyczaj pracę zaczyna się od tak zwanych „solówek” – samotnych kursów następnie każdy robi uprawnienia C+E i „łapie” doświadczenie z każdym przejechanym kilometrem.

Zazwyczaj po wyjeżdżeniu określonej liczby kilometrów dostajemy trasy międzynarodowe i tutaj następuje pierwszy test na naszą asertywność, gdyż większość przedsiębiorców stara  się wysyłać swoich kierowców na niebezpieczne, ale za to bardzo lukratywne kursy na wschód Europy – do Rosji, na Ukrainę i Białoruś.

Warto pomyśleć nad zrobieniem dodatkowych uprawnień np. ADR czyli uprawnień koniecznych do przewozu paliw, chemikaliów, etc.

 

Ile zarabia kierowca tira?

W zawodzie kierowca TIRa Istnieją dwa systemy płacowe:

  • stały, miesięczny składający się zazwyczaj z podstawy i prowizji oraz
  • uznaniowy przyznawany w zależności od ilości przejechanych kilometrów

 

W pierwszym systemie pensja składa się z podstawy: pensji 1500 zł + dodatków. Zazwyczaj dodatki stanowią jedno lub dwukrotność pensji.

Przy dużej częstotliwości kursów kierowcy Tirów mogą zarabiać nawet 5 – 7 tysięcy złotych.

ADR 150x150 Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.Jednak z finalnej pensji należy odjąć koszta spożytkowane na obiady i napoje zakupione w trasie. Często też kierowcy muszą z własnych pieniędzy opłacać motele – wtedy kiedy chcą się wyspać w luksusowych warunkach i wziąć prysznic.

Jeżeli chcemy podjąć pracę dla zagranicznych podmiotów (Niemcy, Anglia, Hiszpania, Francja) wtedy automatycznie możemy liczyć na większe zarobki nieschodzące poniżej 8 tysięcy złotych.

Podsumowując: zarobki zależą od regionu i firmy w której pracujemy (często jest tak, że w mniejszych firmach które mają dobre kursy uda się zarobić więcej niż w dużych molochach).

Uśredniając zarobki wahają się od 3 do 6 – 7 tysięcy złotych na trasach krajowych.

W „międzynarówce” można zarobić od 5 do 10 tysięcy złotych.

Należy jednak pamiętać, że od wypłaty należy odjąć koszty prowiantu, ewentualnych mandatów i kar za uszkodzenie bądź obtarcie pojazdu.

 

Gdzie może pracować kierowca Tira?

Kierowcy tirów mają ten komfort, że mogą pracować dla dowolnych podmiotów w całej Europie a po zdobyciu lokalnych uprawnień nawet na całym świecie. Dlatego pensje kształtują się następująco:

Wielka Brytania: od 7 do 15 tysięcy złotych w zależności od doświadczenia i posiadanych uprawień (wspomniane ATR to często rząd pensja x 2)

W Niemczech/ Austrii początkujący kierowca zarabia średnio 12 – 14 Euro na godzinę co daje średnio około 7 tysięcy miesięcznie.

Niestety na trasach krajowych zarabia się dużo mniej – średnio zarobki oscylują w granicy 3 000 złotych

 

Jak wygląda codzienna praca kierowcy TIRa?

8015525552 fee04b8611 150x150 Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.Kierowcy tirów spędzają w trasie nawet kilkanaście dni w miesiącu.

Bardzo uciążliwym elementem tej pracy są obowiązkowe postoje – na szczęście wymóg ten nie dotyczy osób wiozących świeżą żywność.

Wszystko zależy od tego w jakiej firmie pracujemy  – często jest tak, że kierowcy źle się czują w dużych firmach (powyżej 200 ciągników siodłowych), gdyż pracują jako mało znaczący trybik w maszynie służącej do osiągania coraz większych zysków.

Dlatego właśnie coraz chętniej wybierane są rodzime firmy, zakładane z prawdziwej pasji do motoryzacji w ciężkim, ciężarowym wydaniu.

Zazwyczaj zdarzają się wyjazdy: dwa tygodnie w trasie i dwa tygodnie w domu.

Praca jest łatwiejsza wtedy gdy wykonujemy kursy z fabryki do fabryki lub centrum logistycznego które są zazwyczaj położone na obrzeżach miast i dobrze skomunikowane.

Gorzej gdy wieziemy materiały budowlane dla na przykład hotelu położonego w centrum miasta. Wtedy o obtarcie lub uszkodzenie pojazdu bardzo łatwo.

 

Obostrzenia prawne:

Kierowcy tirów mogą jeździć maksymalnie 9 godzin na dobę jednak zdarza się, że obowiązkowe przerwy nie są honorowane.

 

Status społeczny kierowców TIRów.

Niestety kierowcy Tirów nie mają zbyt dobrej opinii w społeczeństwie.

Zazwyczaj uważa się ich za aroganckich, myślących, że im wszystko wolno i blokujących autostrady kierowców.

Jednak ludzie nie dostrzegają drugiej strony medalu: faktu, że kierowców TIRów gonią terminy, konieczność dostawy na czas towaru i stres związany z prowadzeniem kilkudzięsiotonowego składu (dla porównania masa samochodu osobowego to około 1,5 tony).

 

Plusy i minusy zawodu kierowcy ciągnika siodłowego.

 

Plusy:

  • Kierowcy dostają dodatki do pensji w postaci terminowych czy kluczowych dostaw towaru.
  • W tym zawodzie niepotrzebne jest wykształcenie a jedynie doświadczenie. Dodatkowym plusem jest oczywiście znajomość języków obcych
  • Jeżeli ktoś pasjonuje się motoryzacją to jest to z pewnością zawód dla niego

  

Minusy:

  • Kierowcy podczas podróży są zdani tylko na siebie.
  • Często zdarzają się długie postoje i gdy skończy się prowiant to jest to tylko i wyłącznie problem kierowcy – nikogo nie obchodzi co będzie jadł i zdarzają się tygodnie, które kierowcy muszą przeżyć jedząc zupki chińskie i suchary.
  • Jest to praca bardzo obciążająca psychiczne i wymaga od kierowcy dobrych zdolności koncentracyjnych
  • To dość niebezpieczny zawód – obecnie w czasach kryzysu i galopujących cen paliwa często zdarza się, że złodzieje próbują spuszczać paliwo, kraść towary z naczepy lub kabiny.
  •  Wciąż niebezpieczne są wyprawy na wschód Europy (Rosja – Ukraina – Białoruś), gdzie często zdarzają się napady na TIRy i konieczność posiadania specjalnego funduszu łapówkarskiego.
  • Wysoki jest koszt uzyskania uprawnień – wynoszący około 10 000 złotych co dla wielu jest wystarczającą barierą
  • Obecnie na rynku trwa prawdziwa walka o klientów przez co pensje kierowców, premie i komfort pracy kierowców systematycznie spada.

Ciekawostki związane z zawodem kierowcy TIRa.

Korzystanie z usług tirówek przez tirowców to zazwyczaj wymysł osób, które ciągnikiem siodłowym nigdy nie jeździły.

Często kierowcy mają manię czystości w swoim pojeździe – odkurzają po kilka razy, dokładnie czyszczą każdy zakamarek i polerują zderzaki. Zjawisko to nazywane jest car – detailingiem.

 

Ciągniki siodłowe w trakcie swojego życia spokojnie przejeżdżają od  1 do nawet 4 milionów kilometrów.

Polscy kierowcy uchodzą za jednych z lepszych w Europie – uważa się, że potrafią sobie poradzić w każdych warunkach i że są dobrymi, choć nieco brawurowymi kierowcami.

 

 

 

30
LUBI
a2 Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego. fb share Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego. tweet Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego. g plus Kierowca ciężarówki, ciągnika siodłowego.

Zainteresował Cię artykuł? Chcesz podzielić się z nami swoim doświadczeniem lub historią? Skontaktuj się z nami lub zostaw komentarz poniżej.

, , , , , , ,

  • olo

    A faktem jest że napaleńcy idą robić za 2500 zł i psują rynek. To jest brak szacunku dla innych kierowców jak i dla samego siebie.

  • Anna

    Agencja Pracy WORKSOL (nr rej 6076) poszukuje dla swojego klienta pracowników na stanowisko:

    Kierowca zawodowy CE
    Ilość miejsc pracy: 80
    Rodzaj wykonywanej pracy : przewóz towarów z Polski do Europy Zachodniej, samochody z chłodniami, 3 kierowców na 2 samochody, premia za niskie spalanie, kierowca nie przewozi gotówki
    Praca w okresie: na czas nieokreślony, od czerwca
    WYMAGANIA:

    Podstawowa znajomość j. angielskiego,
    Doświadczenie: wieloletnie na trasach międzynarodowych
    Ważna karta kierowcy, świadectwo na przewóz rzeczy, ADR,
    Sumienne podejście do wykonywanych obowiązków
    PRACODAWCA OFERUJE:

    Czas pracy: 8 tygodni pracy, 1 tydzień wolnego
    Wynagrodzenie netto: 7000zł (część wypłacana dietami, średnia dieta dzienna około 40 euro)
    Forma zatrudnienia: Umowa o pracę na czas nieokreślony
    DODATKOWE INFORMACJE:
    Miejsce pracy: Polska i Europa Zachodnia
    Chętnych proszę przesyłać CV na adres: astepien@work-sol.pl z dopiskiem Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla celów rekrutacji, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. Nr 101 z 2002 r., poz. 926 z późn. zm.).
    Tel: +48 787 581756
    Więcej informacji na stronie: http://worksol.pl/oferty-pracy/

  • asptuna

    Witam i swoje 3 grosze chcialbym dolaczyc .Pracuje w szwecji jako lots tz.sklad 25,25m. przychodzi z malmö do stockholmu nocny kierowca idzie spac a ja wsiadam na jego miejsce i rozwoze towar ,okolice stockholmu 5-6 stopow potem ladunek powrotny .dziennie miedzy 100 a 400 km.czas pracy miedzy 8 a 11h.nie tylko sama jazda ale rozladunek i zaladunek .pensja na reke okolo 25 tys. sek. ale nie tylko bo 5 tygodni platnego urlopu,ubezpieczenia, skladki emerytalne,ubrania i buty robocze, tel sluzbowy.bezplatne kursy doksztalcajace typ ADR itp.Placa minimalna dla kierowcow w szwecji to 23648 sek w 2014 roku dojdzie 650 sek Umowa ze zwiazkami zawodowymi.Co do opinii o polskich kierowcach to jest OK jak juz dales sie poznac .Wspolczuje sie tym ktorzy pracuja w polskich firmach trans. dla szweckich spedycji jezdza po szwecji tz. kabotaz oczywiscie nie wszyscy.Opinnie ludzi pracujacych na magazynach to ze w zadnym jezyku nie mozna sie znimi dogadac sa tez wyjatki ,slaby angielski Co do kobiet to sporo jest, glownie wywrotki,poczta

  • dawid31

    jestem kierowca od 10lat kocham to co robie nie wyobrazam sobie zycia bez ciezarowki!!!!!pozdro dla wszystkich

  • Tomasz

    Ja jeżdże na tz. podłodze (walking floor) woże trocine mokrą. robie dziennie 400km śpie w domu prawie codziennie i moja pensja wynosi 5000zł. polecam ;)

  • Leeh Jacek

    Badania psychotechniczne można zrobić w Personie w Warszawie na Czerniowieckiej 10 Tel. 22 843 08 27 psychotechnika.pl

  • Pingback: Kierowca ciężarówki w Norwegii | Careego miejsce pracy

  • seb

    nie wiem kto takie glupoty pisze ze na miedzynarodowce 2 tyg w trasie 2 tyg w domu pokaz mi taka firme i taki zarobek ide do niej

  • paulo

    wszystko sie ma od wieku i kiedy kto jakie uprawnienia zrobił tak jak jest teraz ze świadectwem jest 3 warianty , a ceny prawa jazdy to zalezą od ośrodka w większości . Tez chce jeżdzić tirem mam prawo jazdy c będę robił resztę uprawnień i do usłyszenia na drodze :)

  • Edekgosia8387

    Witam pracuje jako  kierowca w małej firmie transportowej ,ktura zajmuje się transportem drewna długiego.A moje zarobki sięgają 3 500. zł.co dzień w domu.Nie ukrywam ale chciałbym sprubować pracy w szwecji na tym samym stanowisku.

    • Zen

      Jak masz inną opcje to ją łap, praca kierowcyTYRa to prawdziwa nie zapłacona tyra , Jestem kierem w znanej w PL spedycji i powiem tak transport i orka za kółkiem to kupa mułu a potem dno . Bez obrazy dla napaleńców za kółkiem – przecież bez nich nie miał by kto tyrać na TYRach!

  • kaka

    chłopie z kąd ty wziołeś takie cany żeby zrobic prawo jazdy na kat c nie kosztuje więcej niż 2000tys zł a na kat e też około 2000tys zł wiem bo robiłem a świadectwo kwalifikacyjne ja dałem 2800zł 

    • wedc3r

      Kat C 2200, Kat E 2100, Kwalifikacje 3200, egzaminy ok 600zł karta kierowcy 170 razem ponad 8tyś takie są fakty.

  • Nikita_01

    Wszysko sie zgadza tylko na kraju jest najnizsza krajowa lezysz w domu chory i zdychasz z glodu to mnie przeraza obecnie mam reke w gipsie i musze jezdzic bo kredyty a co do tych tras. Dwa tyg w trasie i dwa w domu to nie prawda nie ma w calej Polsce takiej pracy no i te zarobki zawyzone nie realne nawet wyzucajac tarczki za okno ,przypominam nie smiecimy koledzy

  • chomik

    Pracuję jako kierowca ciężarówki w Norwegii. Posiadam kat. C, i jeżdżę stałą trasą  (ok. 70 km dziennie) od Poniedziałku do Piątku. Zgadzam się z autorem tekstu, że polscy kierowcy są uznawani za dobrych (za granicą). Dlatego norwescy pracodawcy często decydują się na zatrudnianie kierowców z PL. Zarobki około 12 tys zł. 

    • Danna

      Witam, mam pytanie. Czy preferowane są też kobiety jako kierowcy ciężarówki? Czy np w Norwegii zna pan kobietę zatrudniona na tym stanowisku pracy? A jak nie z Norwegii to czy o ogóle? Proszę o odpowiedź, pozdrawiam Danuta:)

      • chomik

        Witam. Oczywiście w Norwegii kobiety również pracują jako kierowca ciężarówki. Osobiście spotkałem dwie. Jedną polkę i jedną norweżkę. W Norwegii równouprawnienie traktują  bardzo serio, więc nie istotna jest płeć. Natomiast u mnie w firmie zatrudniają wyłącznie mężczyzn, ale tylko dlatego, że kierowcy sami muszą sobie zapakować towar na palety (przewozimy stosunkowo ciężkie rzeczy), po czym załadować samochód. Jest to dosyć ciężka praca. Myślę, że może Pani spokojnie coś znaleźć w jakiejś firmie gdzie towar tylko się ładuje na auto. A jak u Pani z językiem? Norweski czy angielski?

    • Nikita_01

      Tak kolego tylko dopisz ze potrzebujesz na zaladunek i rozladunek 9h i masz platne na godziny a nie od kilometra bo powstaja wowczas opowiesci dziwnej tresci

    • mmm

      KOlego odezwij się do mnie szakal620@wp.pl