Menu2

Kierowca autobusu praca, zarobki, rekrutacja

Bycie kierowcą autobusu to nie jest łatwa praca: wieczny stres, narzekający pasażerowie i odpowiedzialność za życie kilkudziesięciu osób, które w danej chwili się przewozi.

Z pewnością jest to praca dla prawdziwych pasjonatów tego zawodu.

 

Kto może zostać kierowcą autobusu?

Kierowcami autobusów zostają najczęściej osoby, które od dziecka kochają autobusy i marzą żeby kiedyś za kółkiem wielkiego przegubowca.

Drugą kategorię stanowią osoby, które podczas wykonywania innych prac miały możliwość i skorzystały z darmowego kursu dla przyszłych kierowców autobusów.

Kandydat na kierowcę autobusu musi posiadać ważne ważne prawo jazdy kategorii D oraz zaliczony kurs na przewóz osób.

Konieczne, aby osoby chcące wykonywać ten zawód posiadały stalowe nerwy i dużą dozę wyrozumiałości dla długiej listy osób, z którymi współpracują: pasażerów, zarządców z zarządu dróg, mechaników i dyspozytorów.

 

Kierowca autobusu, rekrutacja.

Większość firm cierpi z powodu braku kierowców, więc rekrutacja jest naprawdę krótka i prosta: wystarczy okazać ważne prawo jazdy kategorii D wraz z pozwoleniem na przewóz osób oraz wyrazić chęć do pracy.

 

Kierowca autobusu, codzienna praca.

Praca kierowcy autobusu ma charakter zmianowy: zmiana poranna i popołudniowa – występujące najczęściej i trwające po 8 godzin, zmiany w tak zwanym szczycie komunikacyjnym, które trwają 2-4 godziny oraz dyżury, które polegają na obecności w dyżurce gdzie jest się w pogotowiu.

Ostatnią opcją są tak zwane wynajmy, zdarzające się głównie w weekendy: kierowcy obsługują wtedy okazjonalne imprezy takie jak np. wesela.

Poranna zmiana to konieczność wstawania o 3-4 rano żeby być na 4-5 w pracy.

„Praca za kółkiem” trwa wtedy od 8-11 godzin a pracę kończy się najpóźniej o 15:00.

Kierowca rozpoczyna swoją pracę od pobrania potrzebnych dokumentów, sprawdzenia stanu autobusu, który został przydzielony.

Do obowiązków kierowcy należy również oznakowanie pojazdu numerem linii na której będzie wykonywał kurs: w starszych autobusach są to tabliczki a w nowszych konsola wyświetlaczy.

 

Zmiana popołudniowa:

Zmiana popołudniowa trwa od 13-22 lub od 15-24. Dla wielu kierowców jest to trudniejsza zmiana aniżeli poranna, ponieważ po zjeździe do zajezdni często do ich obowiązków należy zatankowanie wozu. Popołudniowa zmiana dostarcza też wiele więcej stresów ze względu na korki występujące w mieście.

 

Krótkie zmiany:

Wyjeżdża się dwa razy z bazy, tylko na szczyty (poranny : zazwyczaj od 5:00 – 8:30 – 9:00 rano) oraz popołudniowy trwający od 14:00 – 18:00.

 

Możliwości awansu:

Możliwości awansu będąc kierowcą autobusu są bardzo ograniczone i zazwyczaj dotyczą zmiany taboru: z mniejszych autobusów na większe, ale nie zawsze jest to regułą.

Zarobki kierowcy autobusu.


Kierowca autobusu praca

Kierowcy autobusu nie należą do dobrze opłacanych grup społecznych w Polsce. Początkujący kierowca może liczyć na zarobki rzędu 2000 złotych (przy umowie o pracę).

Kierowcy zatrudnieni na umowę zlecenie otrzymują wynagrodzenie w wysokości ok. 9,30 – 10 zł za godzinę pracy.

Maksymalny czas pracy kierowcy autobusu, regulowany przepisami, to 230 godzin w skali miesiąca.

Kierowcy zatrudnieni na własnej działalności otrzymują 15-17 złotych brutto i podobnie jak w przypadku, zatrudnionych na umowę zlecenie, kierowcy będący na własnej działalności gospodarczej sami decydują ile w danym miesiącu chcą przepracować.

Zarobki wieloletnich kierowców, którzy przepracowali w firmie 10, 15 lub 20 lat rzadko przekraczają kwotę 3200 złotych netto.

Firmy związane z transportem miejskim rzadko decydują się na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia, ale zgodnie z literą prawa nadgodziny powinny być płatne +100%.

Inną formą wsparcia kierowców są bony świąteczne i okazjonalne oraz zniżki do miejsc kultury: kin, teatrów czy miejskich basenów.

Plusy i minusy pracy kierowcy autobusu.

Plusy:

  • Praca dla pasjonatów wielkich wozów
  • Możliwość poznania wielu fajnych ludzi
  • Dodatkowe możliwości zarobku podczas wyjazdów okazjonalnych (np. wesela)

 

Minusy:

  • Bardzo duży poziom stresu
  • Odpowiedzialność za los ludzi, których się wiezie
  • Ciężka współpraca z pasażerami
  • Poruszanie się ogromnym pojazdem w niesprzyjającej przestrzeni miejskiej
  • Kierowcy na drodze

 

Ciekawostki związane z pracą w MZA.

Kierowcy jako główną przyczynę odejść z pracy w miejskich przedsiębiorstwach autobusowych wskazują stres i kiepskie zarobki.

 

Porada dla osób, które chcą zostać kierowcami autobusu:

Zastanówcie się trzy razy zanim zaczniecie tę pracę, kupcie zapas środków uspokajających i nie dajcie sobie wejść na głowę.

, , , , ,