Menu2

Black friday 2017, czarny piątek w Polsce, lista sklepów

Black Friday w Polsce.

Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday (czarny piątek)

Dlatego też ponad 60 proc. z nich nie planuje korzystania w tym roku z wyprzedaży z tej okazji. W ubiegłym roku konsumenci, którzy kupili jakikolwiek produkt w ramach czarnopiątkowych wyprzedaży, stanowili 12 proc.

 

Najatrakcyjniejsze grupy produktowe związane z Black Friday to:

  • odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań),
  • sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.),
  • artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.).

 

Black Friday lista sklepów

Większość z nas nadal preferuje zakupy w kanale offline (Brick&Mortar), jako kluczowy czynnik wyboru w znacznej większości wskazujemy na informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc.).

Dla 41 proc. z nas ważna jest również estetyka witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.

Inny czynnik kształtujący popyt konsumentów, który w handlu zawsze był i jest obecny, to cena. Fakt ten prowadzi do nasilenia promocji w celu przyciągnięcia większej liczby osób poszukujących atrakcyjniejszych cen.

Ponad połowa z nas  (58 proc.) deklaruje, że porównuje ceny w różnych sklepach.

Robimy zakupy coraz rozsądniej i lubimy się określać jako tzw. smart shopperzy.Większość z nas filtruje produkty po cenie (od najniższej) i po opiniach (od największej ich liczby).

Black friday promocje

Black Friday to święto przypadające na ostatni piątek listopada związane z licznymi promocjami i dodatkowymi benefitami w postaci na przykład darmowej dostawy.

W Polsce specjalne oferty z okazji Czarnego Piątku przygotowały wszystkie sklepu z tak zwanej wielkiej czwórki (Media Markt Saturn Holding, Euro.com.pl., MediaExpert) oraz setki innych sklepów.

 

 

 

Tydzień, na który przypada czarny piątek, generuje znacznie wyższą sprzedaż w porównaniu z przeciętnym tygodniem handlowym.

Wystarczy porównać trendy ilościowe i zmiany cen na polskim rynku telewizorów w tygodniu, na który w 2016 r. przypadał czarny piątek, z tygodniem go poprzedzającym.

Nastąpił ponad 60-procentowy wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym oraz 50-procentowy w ujęciu wartościowym. Spadek cen wyniósł w tym czasie około 7 proc.

 

 

Black Friday 2017 w Europie.

W Wielkiej Brytanii w tygodniu, w którym wypada ten dzień, konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia.

 

 

Black Friday w Hiszpanii.

W Hiszpanii sprzedaż w 47. tygodniu 2016 r. stanowiła 5,2 proc. całkowitej sprzedaży rocznej. Biorąc pod uwagę wybrane grupy produktowe, w wymienionych krajach największe udziały w wartości sprzedaży odnotowały mobilne komputery, telefony komórkowe i smartfony.

Polub nas na Facebooku



 

 

Black Friday we Francji, Włoszech i w Niemczech

W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w wypadku wybranych grup produktowych, takich jak telewizory czy urządzenia przenośne.

 

 

 

 

O badaniu:
Badanie zostało przygotowane przez GFK w oparciu o poniższą metodologię:

  • Badania własnego przeprowadzonego metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI). Zrealizowano je 10–15 listopada 2017 r. na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie tysiąca Polaków powyżej 15. roku życia.
  • Badania „GfK Future Buy 2016” przeprowadzonego online na próbie 20 tys. respondentów w wieku 18+ w 20 krajach.

Zdjęcia:
Alexandru Tugui


Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter.

Nie wysyłamy spamu, nie sprzedajemy bazy. Max. 1 newsletter tygodniowo.

W każdej chwili możesz się wypisać. Naprawdę warto

, , , , , , , , , , ,

Polub nas.

Ta strona jest darmowa, nie zawiera agresywnych i natarczywych reklam.

Stronę rozwijamy hobbistycznie, chętnie dzielimy się wiedzą.

Bądź na bieżąco, inspiruj się innymi. Polub nas: