Menu2

Kierowca autobusu, ile zarabia, ile kosztuje kategoria D

Kierowca autobusu to bardzo odpowiedzialny zawód. Liczne wypadki i nadużycia sprawiły, że temat pracy kierowców stał się tematem publicznej debaty. Jak wygląda codzienna praca kierowcy autobusu?

praca kierowca autobusu

 

Kierowca autobusu wczoraj i dziś.

Kiedyś kierowcy autobusów cieszyli się dużo większym szacunkiem – traktowani byli jako eksperci od danej trasy czy też regionu.

Wraz z kryzysem i presją na coraz niższe pensje ich praca mocno ucierpiała. Dzisiaj oprócz prowadzenia autobusu odpowiedzialni są za jego sprzątanie i często zamiast wygodnych pokoi hotelowych muszą spać w autobusie.

Dawniej był to zawód szanowany. Dzisiaj został sprowadzony do rangi „dowoziciela” turystów na miejsce. Po licznych wypadkach polskich autokarów umiejętności naszych kierowców co rusz poddawane są medialnym wątpliwościom.

 

 

Kto może zostać Kierowcą autobusu.

Kierowcą autobusu może zostać każda osoba dorosła, która pomyślnie zda kurs na kierowcę autobusu.

W tym zawodzie podstawą zatrudnienia jest doświadczenie.

 

ile zarabia kierowca 

 

Jak zostać Kierowcą autobusu?

Aby zostać kierowcą autobusu należy przejść kurs: pierwszy krok to zapisanie się na kurs prawa jazdy.

Pierwszy etap to część teoretyczna kursu, która jest bardziej rozbudowana aniżeli ta w kursie kategorii B.

Po teście teoretycznym przychodzi czas na część praktyczną: egzamin na placu manewrowym. Egzamin praktyczny składa się:

  • Z nauki jazdy po łuku
  • Nauki parkowania
  • Nauki jazdy na skos, pod kątem prostym i tyłem
  • Jazdy z przyczepą
  • Jazdy po okolicznym terenie

 

Co ważne…

Po zdaniu egzaminu państwowego mamy uprawnienia do kierowania autobusem, ale tylko do 9 osób.

Aby mieć „normalną” możliwość kierowania autobusem należy zrobić kwalifikację wstępną  – koszt kwalifikacji wstępnej waha się od 2500 do nawet 4000 złotych (koszt zależy od tego czy przygotowujemy się do kwalifikacji wstępnej na komputerze czy z wykładowcą)

 

Pracowania psychotechniczna.

W międzyczasie musimy również odwiedzić pracownię psychotechniczną gdzie testowana jest nasza:

  • Koncentracja
  • Reakcja ruchowa
  • Widzenie przestrzenne

Po zdaniu wszystkich powyższych elementów, uzyskaniu świadectwa kwalifikacji i zdaniu testów psychotechniczych udajemy się do wydziału komunikacji aby złożyć wszystkie niezbędne dokumenty.

Następnie otrzymujemy kartę kierowcy, która uprawnia nas już do prowadzenia autobusu.

 

 

Ile kosztuje kurs na prawo jazdy kategorii D?

Koszt ogólny kursu to około 3900 złotych (gdy posiadamy już prawo jazdy kategorii B) i 2900 zł gdy posiadamy już prawo jazdy kategorii C.

 

Ile kosztuje egzamin na kategorię D?

Koszt egzaminu na kategorię D to obecnie 182 złote

Koszt egzaminu na kategorię D+E (prowadzenie autobusu z przyczepą) to obecnie 195 złotych
kierowcy autobusu w norwegii

Kariera kierowcy autubusu.

Najczęściej kierowcy przechodzą 3 szczeble swojej kariery:

  • Jazda w jednoosobowym składzie
  • Jazda jako dowoziciel
  • Jazda jako drugi kierowca w dwuosobowym składzie.

 

Niestety rynek dla kierowców autobusów w Polsce jest dość mały. To zazwyczaj zamknięty krąg gdzie znają się kierowcy z całego województwa bądź nawet regionu.

 

 

Gdzie może pracować Kierowca autobusu?

Na początku naszej kariery możemy liczyć głównie na jazdę na krótkich trasach, gdzie stres jest ogromny i ciągłe parcie na jak najszybsze przejechanie danej trasy.

W 80% przypadków kierowcy autobusów pracują w prywatnych firmach, około 20% wciąż pracuje w państwowych firmach przewozowych.

 

 

Jak wygląda codzienna praca Kierowcy autobusu?

Kierowca w miesiącu mogą pracować maksymalnie 24 dni w tym 9 dni bez przerwy po czy musi być przynajmniej dzień odpoczynku.

W miesiącu można przejechać maksymalnie 54 godziny (w wyjątkowych sytuacjach można ten czas przekroczyć, ale w kolejnym miesiącu trzeba wtedy przejechać odpowiednio mniej godzin).

Kierowcy po przejechaniu trasy mają i zjazdu na bazę mają 9 godzin na odpoczynek. Niestety praktycznie wszyscy mają w swoich obowiązkach zapisaną klauzulę mówiącą o konieczności sprzątania autobusu a z tym naprawdę jest problem: wszędzie resztki jedzenia, przyklejone gumy do żucia i inne dziwne akcesoria.

 

W Polsce obowiązują przerwy w jeździe:

całe 45 minut lub podzielone: 15 i 30. Natomiast za granicą może być już 3×15.

Prawdziwą udręką w pracy kierowców są kary:

Z jednej strony wymierzane przez policję i inspekcje transportu krajów przez które jedziemy a z drugiej strony przez samych pracodawców: pracodawcy najczęściej karzą za „przepał” (zbyt wysokie spalanie spowodowane trzymaniem silnika na zbyt wysokich obrotach) za zybt długie postoje, jazdę inną trasą i skargi od biur podróży lub samych klientów.

 

 

Zarobki kierowcy autobusu?

Kierowcy autobusów zarabiają od 150 do 250 złotych za dzień pracy.

Daje to miesięczną pensją wahającą się od 3500 do 5000 złotych.

 

 

Plusy i minusa zawodu Kierowca autobusu

Plusy zawodu Kierowca autobusu

  • Możliwość zwiedzenia świata
  • Możliwość poznania ciekawych ludzi (głównie piloci wycieczek)
  • Atrakcyjne zarobki

 

Minusy zawodu Kierowca autobusu:

  • Ograniczony rynek pracy
  • Konieczność wydania sporych pieniędzy, aby uzyskać prawo jazdy

 

Ciekawostki pracy Kierowcy autobusu.

Prawo unijne mówi, że pasy w autobusach są wymagane i ze w autobusach nie można ani jeść ani pić.

Czasami zdarza się, że kierowcy wiozą ze sobą kontrabandę: nielegalny alkohol i papierosy. Jednak bez odpowiedniej siatki dystrybucyjnej może być z tym ciężko.

Średnie spalanie autokaru to 25 – 30 litrów na 100 kilometrów. W mieście od 40 do nawet 60 litrów na 100 kilometrów.

 

Powiązane linki:

 

, , , , , , , , , ,

  • Ad v bc

    Mam tu uwage do jednego komentarza,ze kierowca autobusu musial miec kiedys srednie wyksztalcenie:
    Chlopie ty cos piles,czy moze jestes gowniaz,ze takie glupoty piszesz,od razu mogles napisac ,ze magister musial byc albo doktor beatyfikowany 🙂
    A co do tekstu autora to kierowca zawodowy c,d,ce,de tygodniowo moze miec 56 godzin jazdy a okres dwutygodniowy to 90 godzin jazdy,przerwa weekendowa 45godzin,okres dobowy nieprzerwalnego odp.to 11 h,jak jada we dwoch to 9 h w okresie doby 30 h
    Ps
    Nie pracuje zawodowo jako kierowca, ale koryguje zwlaszcza tego,co o tym srednim wyksztalceniu pisal.
    Niezly artysta 🙂

  • Mariusz Jerzy Paluch

    Panowie zainteresujcie się Islandią jerzeli znacie angielski komunikatywnie puki jeszcze jest pum na turystykę , każda firma z otwartymi rekami zatrudni kierowcę z doświadczeniem jeśli nie zostaje jeszcze streyto —mpk polskie ,teitur,hopbilar,greyline i wiele innych .
    zarobki w sezonie to ok 500000 isk —700000 isk na rękę

  • gdgdrgre

    Co za bzdury, jeść, ani pić nie może kierowca jak przewozi pasażerów, jak nie ma klientów to może jeść i pić.

  • Arek S

    Mobilis 8 pln/h brutto, oblicz sam/a takie są fakty!!!!!!!!

  • jasko

    jestem kierowcą autokaru jest to ciezki zawod ogromnie odpowiedzialny nie wozi sie burakow czy pustakow za tobą sa pasazerowie ktorzy liczą ze za kierownicą siedzi odpowiedzialny człowiek ktory zawiazie ich do celu

  • sewcio65

    Czemu nie ma nic o pracy w autobusach. w mieście tzw. „Komunikacja miejska” ?

  • ~ADI~

    Napisze Wam tak. powiedzmy że autokar zabiera 40 osób. Przyjmijmy że leci w trasę na zagranicę do miasta jakiegoś oddalonego o 800 km. Jedzie na 60% wypełniony, a bilet kosztuje 150 zł.
    Daje to nam 0,6*40*150 = 3600 zł zarobku . Załużmy że w droge powrotną wypełniony jest na 40% , daje to 2400 zł . Za przejazd tam i tu mamy 6000 zł zysku. Czas 2 dni. Wyjazd 2x w tygodniu.
    Czyli w miesiąc jedziemy 8 razy co daje nam 48tys zł przychodu. Koszt to paliwo i amortyzacja która wynosi 19200 zł paliwo i 3125 zł amo na 4 lata . Kosztów mamy więc 22325 zł. Czyli zostaje nam
    25675 zł . Odejmijmy od tego opłaty drogowe oraz obsługe biura i papierki księgowe. Parcownik biurowy do obsługi pasażerów przy 4-5 autobusach kosztuje nas 600 zł/autobus/mies , księgowość podobnie.
    Niech edzie te 5675 zł ksoztów na biuro, księgowość naprawy i opłaty w tym podatki. (z jednego autobusu) czyli zostaje 20 000 zł na czysto dla właściciela. I teraz pytanie , ile według Was powinien zarobić kierowca
    który na to wszystko robi ? Podpowiedzi chyba nie trzeba 😀

  • MAGAZYNier

    Ja mam pytanie: czy osoba niedosłysząca może zrobić prawo jazdy na autobus (bez kwalifikacji albo z kwalifikacją) ? Proszę o szybką odpowiedź.

  • Mario

    Jestem kierowcą autobusu. W Anglii,mam na godzinę 11.90 netto,sprzedaję tylko bilety i to wszystko,nie ma żadnego sprzątania autobusu,szacunek dla kierowcy ze strony inspektorów ogromny i pasażerowie mili,w tygodniu pracuję 50godzin,czasami więcejwypłata co tydzień ok£500 tj 2500zł,czego chcieć więcej ? W Polsce zarabiałem 1800 na miesiąc i ciągle szantaż ze strony pracodawcy

    • sewcio656

      Nie porównuj Angli do Polski 😉 bo jednak jest spora różnica.

  • Sebastian Szymer

    Witam, kilka miesięcy temu zrobiłem prawo jazdy na kategorie D plus kwalifikacje osób…ale pracy znaleźć nie mogę (Dąbrowa Górnicza)…PKM ma braki w obsadzie lecz nowych nie przyjmą (przynajmniej mnie zalecają czekać dalej)..szukałem u prywatnego przewoźnika to ponoć „klientów mało” i szefowie jedżą sami a zmienników nie potrzebują…Czy u Was też tak jest czy tylko ja taki nieogarnięty jestem:(?

  • new_driver

    A możecie podać jakiś dobrych (turystycznych) przewoźników na dolnym śląsku / opolszczyźnie / śląsku, gdzie są normalne warunki i ludzie? znacie może taką firmę jak MARTEX?

  • Andre

    Jak wam się nie podoba robole to wypad do Niemiec za kółko

    • Markus

      Andre = Smiec !!! Tobie sie podoba zarobic 1600 zl na autobusie ???

  • Kocur

    Trutu tutu majtki z drutu,za Czerwonych kierowca autobusu to był gość dziś jest szmata którą każdy może sobie d…e podetrzeć najniżej opłacany zawód w tym pojebanym Kraju.Debile pracodawcy!!! Średnia wieku autobusu 20-30 lat !!! stan techniczny krytyczny!!!, taczki w ogródku mam w lepszym stanie !!! Brak solidarności zawodowej chamstwo i skurwysyństwo w śród kierowców autobusów to norma.Kiedys kierowca musiał mieć średnie wykształcenie dzisiaj motłoch sie rozbija autobusami (przepraszam niektórych kierowców) W turystyce jeszcze da sie przeżyć na linniach krajowych i podmiejskich MASAKRA !!! Dzisiaj idealny kierowca autobusu to taki …czyściuteńka koszulka biała z krawacikiem,spodnie w kantke,ładny bucik dobra woda po goleniu,pełny zestaw do sprzątania autobusu oczywiście własność kierowcy ( bo pieprzony pracodawca na nic nie ma pieniędzy ) przynajmniej dwa GPS-y + mapa europy w głowie dobrze by było żeby komunikował się chociaż w dwóch językach,i najważniejsze morda w kubeł,żadnych własnych pomysłów i to wszystko za umowe o dzieło bo za umowę o prace trzeba jeszcze loda Panu Szefowi zrobić i 1600 zł brutto !!! Kolega TIR-em jezdzi za 6000-9000 zł m-c a mnie na opłaty nie starcza.Jaką odpowiedziałność ma kierowca TIR-a a kierowca autobusu kiedy koledzy kierowcy się otrząsną z tego letargu…Chcę zwrócić jeszcze uwagę na taki szczegół że dobry nowy autobus turustyczny to wydatek ok 2 000 000 zł a dzięki nam to jezdzi i wygląda,ceny autobusów są jednakowe w całej UE,niemiec nie będzie jezdził autobusem za 2 000 euro bo za duża odpowiedzialność angol za 2 000 funtów nawet nie zbliży sie do drzwi,po Londynie jeżdzą Polacy i murzyni !!!A w Polsce za 1600 zł !!! Apokalipsa !!!Koncze bo krew mnie zalewa,pozdrawiam Rząd RP i pracodawców.

    • pantir

      6000-9000 fajna bujde ci pusicl kolega pracuje jako kierowca dobrych kilkaaaa latek i w zyciu nie slyszalem zeby tyle ktos zarobil no chyba ze za 2miesiace

  • dominik

    Jestem tzw. busiarzem. Trasa podmiejska 25km w jedną stronę. Pracuję kilkanaście godzin dziennie żeby coś zarobić stawka 12zł/h. Duża monotonia, wredni, brudni i śmierdzący ludzie. Często i gęsto właściciele firm robią sobie jaja z kierowców. Niemniej często kierowcy to ostatni śmierdzący zapijaczony i wulgarny element. Odradzam

  • adam

    Ten kto to pisał nie wiele wie o tym zawodzie nawet w teorii 🙁 przerwy 45 min ale z podziałem na 30 i 15 (w tej kolejności lub całe 45 min czyli jadem 4,5h potem 45 min przerwy i znów 4,5 h lub np 3h jazdy 30min przerwy 1,5h jazdy 15min przerwy i 4,5 h jazdy ) Dwa czas jazdy dla kierowcy (nie pracy ) to 90 h w 2tygodniowym systemie pracy. W tygodniu mamy 45 h jazdy ( nie pracy) co możemy wydłużyć do 56 h ( w wyjątkowym wypadku jeszcze o czas konieczny na dojazd do parkingu ale to już mowa o minutach ) gdy w jednym tygodniu mamy 56 h jazdy w drugim możemy max jechać 34h. Tyle w teorii 🙂 też czekam na prawko, ps skąd te zarobki … może u prywaciarza. Zarobki w komunikacji to 1700-1900 na łapę na start. W 3mieście i kilku większych miastach ponoć 2200zł.

    • pawel

      ITD- zweryfikuje pauzy 30+15 tak, ze juz nigdzie dalej taki kierowca nie doleci… ,, jadem jeszcze” powinni przy weryfikacjii przed psychotestami dyslekcje badac…. masakra, czego ludzie wymagaja-nie dajac z siebie nic….

  • rafal

    kto pisal ten tekst?? Jakie 54 godziny w miesiacu mozna pracowac?? Czas pracy to sobie chyba sam wymysliles bo od 2008 jezdze autobusem i to co tutaj jest napisane to jest poprostu jakas herezja

  • farmer

    Ja właśnie czekam na odbiór prawka, za wszystko wyszło mnie ok. 400-500 zł (dokupiłem 3 godziny za 240 zł, 30 zł za egzamin teoretyczny i 200 zł za praktyczny) bo robiłem z pośredniaka. Zdałem można powiedzieć że za pierwszym razem bo raz się spóźniłem na teorie 5 minut i mnie oblali, drugi raz nie wiedziałem co to jest dodatkowe wyposażenie autobusu (nie wymieniłem ogumione koło zapasowe i luki bagażowe) ;D i mnie też oblał, nie licząc tych dwóch wpadek to zdałbym za pierwszym razem ;). Teraz czekam do końca stycznia na decyzję czy pośredniak będzie robił kurs na przewóz osób.

    • art

      pier…to,j za granice np. uk. 10 f na godzine i nic poza jazda i sprzedaza biletow Ciebie nie interesuje…szkolenia zalatwione, crb check tez, wsio w temacie., wiem bo jezdze tu 4 lata i w zyciu nie bylbym kierowca autobusu w Polandzie…musialoby mnie ostro poje…c zeby za 2k krecic fajera w jakies rozjeb…j setrcie…pozdrawiam

  • haszik

    Wszystko cacy tylko ktoś nie dopisał że kierowca jest ostatni do pieniedzy,a jak odejdzie z firmy ,to już po kasie.Diety wypłacane po kilku miesiącach i trzeba o nie żebrac.O umowie o pracy można sobie dyskutowac z kolegami,nie z szefem.Biura podróży.Dostaniesz pokój na wachadle albo spanie w autobusie/na szczeście Hiszpanie już dają 1000 euro za ten numer/.Dojedziesz na miejsce/wachdało/ jeszcze koła sie toczą a pilot już liczy o której kończy sie pauza 9 godzin./sprzątanie,mycie autobusu to jest inna czynnośc[we Francji 150 euro i po pauzie].Na linii.Minister podpisuje rozkład jazdy.Chciałbym zobaczyc takiego który wyjedzie z dworca zachodniego w Warszawie o 8.00 i dojedzie za półtorej godziny do Radomia/zmuszanie do łamania przepisów[mandaty i punkty na konto kierowcy].Na turystyce.Nikogo nie interesuje że masz 21 godzin na dojazd.Towarzystwo popije i pretensje że gonisz że maksymalnie skracasz przerwy.Toaleta w autobusie/chory pomysł/.Po kilku godzinach na parkingu/grupa idzie zwiedzac/ zaczynasz jazde TOY TOY-em./panie kierowco dla czego tak śmierdzi???/Zawsze można zmienic zawód,tylko jak sie ma 50 lat i połowe życia sie to robi to troche cieżko.POZDRAWIAM