Menu2

Zawód copywriter, ile zarabia copywriter, gdzie szukać zleceń?

Żaden slogan reklamowy, reklama telewizyjna, radiowa czy prasowa nie powstanie obecnie bez udziału copywritera. Kim rzeczywiście jest ta kreatywna osoba, której efekty pracy w dużym skrócie polegają na zwabianiu klienta? Jak wygląda jej praca na co dzień i czy zawód ten można w ogóle zaszufladkować do jednej branży?

Zawod copywriter

 

Copywriter, praca jako copywriter

Copywriter to osoba odpowiedzialna za powstanie haseł i tekstów reklamowych służących do promocji mediów internetowych, telewizyjnych, radiowych czy prasowych.

Copywriter ma za zadanie sprawić także, by z reklamowanym produktem kojarzony był pozytywny wizerunek bądź taki, jaki jest zamierzony przez jego pracodawców.

Obecnie zawód copywritera nieco się rozszerzył. Dziś niejednokrotnie odpowiedzialny jest on za scenariusze spotów reklamowych czy tworzenie broszur i katalogów firm.

Osoba zajmująca się taką profesją pisze często notki prasowe, artykuły sponsorowane oraz teksty na blogi bądź inne strony internetowe.

 

Copywriter wczoraj i dziś.

copywriter, praca, zarobki copywriter

Zawód copywritera wkroczył na polski rynek całkiem niedawno, bo zaledwie kilka lat temu.

Pierwowzór tej profesji został zaczerpnięty z USA, gdzie od dawna agencje reklamowe czy wydawnictwa zatrudniają osoby na tym stanowisku.

W Polsce zawód copywritera nadal jest najczęściej zajęciem na zlecenie, często zdalnym i przeważnie tylko duże, prestiżowe agencje mogą sobie pozwolić na zatrudnienie tego specjalisty na stały etat.

 

 

Kto może zostać copywriterem?

Copywriterem przede wszystkim może zostać osoba o wyjątkowych zdolnościach, takich jak:

  • błyskotliwość,
  • kreatywność,
  • doskonała wyobraźnia,
  • poprawność językowa i zdolność wychwytywania potrzeb odbiorców

Copywriter powinien wykazywać się świetną intuicją i artystyczną weną.

Trzeba zaznaczyć, że praca copywritera trwa praktycznie bezustannie bowiem nie zawsze grupowe „burze mózgów” dają oczekiwany rezultat.

Copywriter „olśnienia” może doznać na spacerze w wolny od zajęć dzień czy gotując obiad.

Z tego właśnie względu zawód ten mogą wykonywać jedynie osoby umiejące pogodzić życie prywatne z zawodowym.

 

copywriter praca zdalna

 

Należy pamiętać, że to praca dla ludzi cierpliwych, o mocnych nerwach, umiejących pracować zarówno w grupie jak i samodzielnie. Nie raz zlecenie musi być wykonane „na wczoraj”, dobrze więc jeśli copywriter potrafi pracować pod presją czasu a stres działa na niego mobilizująco.

Biorąc pod uwagę wykształcenie dobrze na tych stanowiskach sprawdzają się absolwenci marketingu, psychologii czy filozofii. Na prywatnych uczeniach powstały już specjalizacje ukierunkowujące szczegółowo na ten rodzaj zawodu.

Warto jednak pamiętać, że dobry copywriter cechy niezbędne do wykonywania tej profesji posiada od urodzenia a wykształcenie może mu jedynie pomóc je doszlifować.

Polub nas na Facebooku



 

Ile zarabia copywriter?

Wszystko zależy od ilości zleceń.

Przeciętnie copywriter pracujący na zlecenia zarobi około 2 000 – 3 000 złotych, pracując zdalnie.

Warto jednak zauważyć, że trudne bywają początki tejże profesji, szczególnie w kwestii zdobywania pierwszych zleceniodawców. Zarobki copywritera zazwyczaj rosną wraz ze zdobywanym doświadczeniem i coraz bardziej okazałym portfolio.

Szczytem marzeń większości copywriterów jest praca w międzynarodowej korporacji bądź prestiżowych agencjach reklamowych. Tam, na stałej posadzie zarobią około 5 000 – 6000 złotych.

Ci najlepsi mogą poszczycić się wynagrodzeniem dorównującym tym, jakie oferowane są na rynkach zagranicznych, gdzie zawód ten znany jest już od dawna.

 

Gdzie może pracować copywriter?

Duża część copywriterów pracuje zdalnie – może więc ta prace wykonywać w dowolnym miejscu, w zależności od własnych preferencji.

Copywriterzy pracują zazwyczaj dla agencji reklamowych (w tym kreatywnych, interaktywnych i PR), nierzadko również spotkamy ich w wydawnictwach.

Zlecenia dla copywriterów spływają także od wszelkich przedsiębiorstw, które chcą zareklamować swoje produkty bądź poprawić swój wizerunek. Chociaż copywriter zaliczany jest do branży reklamowej/marketingowej to pracować może tak naprawdę dla każdego sektora rynku.

 

Jak wygląda codzienna praca copywritera?

Praca copywritera trwa tak naprawdę bezustannie bowiem nigdy nie wiadomo kiedy dopadnie go twórcza wena.

Większość dnia copywriter spędza na tworzeniu bądź zbieraniu pomysłów. Jego głównym narzędziem pracy jest komputer.

Jeśli pracuje w agencji reklamowej nierzadko pokazuje swoje umiejętności w grupie tworząc tzw „burzę mózgów” – zbiór pomysłów kilku osób.

Copywriter dużą część dnia poświęca też na rozmowy z klientami, podczas których dochodzi do najważniejszych ustaleń w kwestii zlecenia (tutaj przydaje się również umiejętność negocjacji). Jeśli pracuje zdalnie ustalenia dokonywane są zwykle mailowo bądź telefonicznie. Niejednokrotnie zdarza się, że copywriter nie zna osobiście zleceniodawcy i to właśnie od jego kreatywności zależy dalsze podtrzymywanie współpracy.

Warto dodać, że praca copywritera jest nadzwyczaj różnorodna a praktycznie każde zlecenie dotyczy innej kwestii, dlatego tak ważne jest, by copywriter umiał odnaleźć się z każdym temacie.

 

Status społeczny copywritera.

Ponieważ copywriter to zawód nowy na polskim rynku, tak naprawdę nie można jeszcze wiele powiedzieć o społecznym statusie osób wykonujących ten zawód, bo prócz sektora branżowego niewiele osób w ogóle wie o jego istnieniu.

W branży dobry copywriter jest bardzo ceniony i uznawany, co przekłada się na wielkość zleceń i wynagrodzenia.

Ci, którzy pracują w prestiżowych agencjach mogą czuć się dumni, bo to szczyt marzeń większości z tych specjalistów – nie bez znaczenia są tutaj warunki finansowe oraz poziom zleceń do wykonania.

 

Plusy i minusy zawodu copywritera

Plusy zawodu copywriter:

  • Różnorodność wykonywanych zleceń i brak nudy
  • Możliwość pracy zdalnej, np. w domowym zaciszu
  • Brak konieczności przesiadywania w biurze
  • Dla osób z dużym stażem i doświadczeniem – wynagrodzenie

Minusy zawodu copywriter:

  • Brak stabilności
  • Długa ścieżka kariery
  • Niskie stawki w początkowej fazie pracy
  • Presja pracodawców, którzy często hamują kreatywność
  • Konieczność ciągłego wymyślania haseł, nowych tekstów i łączenia skojarzeń

 

 

Ciekawostki zawodu copywriter.

Warto napisać o najbliższych współpracownikach copywritera. O ile ten pracujący zdalnie ma najczęściej kontakt z osobą kierującą działem marketingu/promocji danego przedsiębiorstwa to już specjalista pracujący na etacie spotyka się codziennie z grupą ludzi, z którą tworzy projekt.

Zaczyna się od „burzy mózgów”, w której uczestniczą pracownicy działu kreatywnego (na przykład inni copywriterzy). Dalej koncepcja przechodzi do dyrektora kreatywnego i grafika, który „maluje” myśli copywritera.

Trzeba zaznaczyć, że praca specjalisty tworzącego zdalnie jest z jednej strony ułatwiona, ponieważ spod jego reki wychodzą tylko autorskie projekty a jednak praca w agencji wiąże się z myśleniem grupowym.

 

Powiązane artykuły:

 


Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter.

Nie wysyłamy spamu, nie sprzedajemy bazy. Max. 1 newsletter tygodniowo.

W każdej chwili możesz się wypisać. Naprawdę warto

, , , , , , , , , , ,

  • Marcelinka112

    To naprawdę niesamowite, jaki rozstrzał wynagordzeń można spotkać w tym zawodzie. Kiedy zaczynałam, oferowano mi 5 zł za tysiąc znaków i myślałam że to mało a teraz moja znajoma mówiła, że zaproponowali jej 2 zł za taką samą ilość! http://cenabiznesu.pl/-ile-zarabia-copywriter

    • aga

      a niektórzy proponują 1 zł lub 0,50 groszy i mówią, że to dużo

Polub nas.

Ta strona jest darmowa, nie zawiera agresywnych i natarczywych reklam.

Stronę rozwijamy hobbistycznie, chętnie dzielimy się wiedzą.

Bądź na bieżąco, inspiruj się innymi. Polub nas: