Menu2

Zawód Konduktor.

Spotykamy ich za każdym razem gdy wybieramy się w podróż pociągiem i zazwyczaj całe zło związane z koleją zwalamy na nich – biednych konduktorów.

Konduktorzy przejeżdżają rocznie około 90 tysięcy kilometrów i codziennie mają do czynienia z setkami pasażerów.

konduktor

Aktualizacja: 23.11.2017

Definicja zawodu konduktora.

Zadaniem konduktora jest obsługa pasażerów, kontrola biletów i wszelkiego typu pomoc pasażerom. Przy bardzo obłożonych pociągach zadania dzielone są na większą liczbę konduktorów, w mniej obleganych składach zdarza się, że kierownik pociągu i konduktor to jedna i ta sama osoba.

 

Kto może zostać konduktorem?

Konduktorem może zostać osoba niekarana, dobrze ciesząca się opinią społeczeństwa. W tym zawodzie cenione jest wykształcenie, znajomość języków obcych i umiejętność współpracy z klientami.

 

Jak zostać konduktorem?

Niestety w tym zawodzie wciąż panują koneksje i układy. Jednak osoby cechujące się dużą determinacją mogą spokojnie starać się o pracę w tym zawodzie.

Podstawa to wykształcenie minimum podstawowe, ale preferowane jest średnie.

Każdy z kandydatów przechodzi specjalistyczne psychotesty i badania lekarskie (okulista, laryngolog, psycholog).

Po tym następuje szkolenie kolejowe i egzamin.

Chcąc zostać konduktorem warto śledzić ogłoszenia o pracę (tych niestety jest mało) lub złożyć swoje CV do działu kadr wybranej spółki PKP.

 

Ile zarabia konduktor?

Rynkowe zarobki konduktorów zawierają się w przedziale od 1900 do 3000 złotych.

Czasami zdarzają się dodatki: głównie prowizje od wypisanych biletów w pociągu (około 17 – 25 % od każdego sprzedanego biletu).

Często konduktorzy z 15-letnim stażem zarabiają ledwie 2500 złotych netto.

 

Jak wygląda codzienna praca konduktora?

Konduktor jest zobowiązany do sprawdzenia czystości pociągu i kontroli bezpieczeństwa pasażerów.

Czas pracy (tak zwane zmiany) trwają od 8 do 12 godzin. Zdarza się tak, że konduktorzy jadąc do jakiejś miejscowości zostają w niej i rozliczają się jako uzupełnienie czasu pracy.

Jeżeli służba trwa poniżej 8 godzin to wtedy zastosowanie ma UCP – Uzupełnienie Czasu Pracy – do 8 godzin.

Zazwyczaj konduktorzy pracują 3 dni, po czym mają dzień wolny. Czasami w tygodniu zdarza się mieć więcej dni wolnych, ale koniecznie trzeba wyrobić tygodniową normę godzinową.

Wesoły konduktor w pociągu:

 

Jakie możliwości awansu ma konduktor?

Konduktor ma możliwość awansu na kierownika pociągu po odbyciu specjalnego kursu.

Polub nas na Facebooku



Zdarza się, że kierownik pociągu, który jest fascynatem kolei przechodzi szkolenie na maszynistę o ile oczywiście akurat spółka w której pracuje ma takie zapotrzebowanie.

 

Status społeczny konduktora.

Niestety ludzie całe zło związane z koleją przelewają na konduktora i to jego właśnie winią za opóźnienia pociągów, zbyt małą liczbę wagonów i kiepski stan wagonów.

 

Obejrzyj koniecznie – Najlepsze kąski na wagonach

Zdjęcia zrealizowano w pociągu Euro Night „Jan Kiepura” nr 446 relacji Warszawa-Amsterdam, nr 447 relacji Amsterdam-Warszawa.

Jest to opowieść, że konduktorem się jest, a kimś innym się bywa. Kiedyś było ich w WARSIE trzy i pół tysiąca. Byli panami za komuny.

Potem przyszła wolność. Zostali tylko pasjonaci i tacy, którzy nie mieli dokąd pójść. Film o prozie i poezji zawodu konduktora nocnych wagonów sypialnych, który kiedyś był samcem alfa na wagonie… i to jemu trafiały się najlepsze kąski.


 

Plusy i minusy zawodu konduktora.

Plusy:

  • Kontakt z ludźmi
  • Praca w której nie ma miejsca na nudę
  • Stabilna praca. Zazwyczaj konduktorzy pracują w tym zawodzie od początku aż do emerytury
  • Konduktorzy zazwyczaj korzystają ze sporych zniżek przy przejazdach

Minusy:

  • Problemem są złodzieje grasujący po pociągach i stosujących różne metody.
  • Problem są pijani ludzie i samobójcy którzy chcą popełnić samobójstwo. Zdarzają się przypadki, że maszyniści mają tak duża trumę związaną z wypadkiem, że odchodzą z pracy.
  • Statystycznie co trzeci dzień dochodzi do samobójstwa na torach i pod tym względem najgorsze są poniedziałki.
  • Problemem są osoby palące w wagonach i stwarzające niebezpieczne sytuacje po alkoholu.
  • Często zdarza się praca w ogólnodostępne swięta – takie jak na przykład wigilia, Boże Narodzenie, etc.

Ciekawostki zawodu Konduktora.

Niechętnie są wybierane trasy o 6 – 7 rano i godzinie 15 – 17 czyli tak zwane pociągi pracownicze.

Również trasy sezonowe są bardzo uciążliwe – Warszawa – Kraków i Zakopane oraz pociągi kursujące z centrum Polski nad morze

Do obowiązków konduktorów należy również sprawdzanie toalet.

Najpopularniejsze dania serwowane w Warsie to jajecznica i żurek.

Kieszonkowcy zarabiają dziennie od 200 do tysiąca złotych z jednej wyprawy.

W przypadku osoby która popełniła samobójstwo pierwszy wychodzi konduktor i sprawdza co zostało trafione – zwierzyna czy człowiek. Następnie wzywany jest prokurator  i policja, które zabezpieczają miejsce zdarzenia.

 

Bonus: Jak walczyć z kradzieżami w pociągu?

Istnieje kilka metod kradzieży:

Wieszanie kurtek na kurtce delikwenta i grzebania w jego kieszeniach

Przestępcy też szukają śpiących pasażerów świecąc im latarkę w oczy

Metoda na wspólne picie i usypianie

 

 

 


Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter.

Nie wysyłamy spamu, nie sprzedajemy bazy. Max. 1 newsletter tygodniowo.

W każdej chwili możesz się wypisać. Naprawdę warto

, , , , , , , , , , , , ,

  • lech

    Chętnie przyłączę się do dyskusji.
    Ostatni nabór – chodzi o obsługę m.i.n pendolino – przez firmę zewnętrzną.
    Chyba jedyny, bo zewnętrznie kontrolowany przebieg rekrutacji gdzie wszelkiego typu pociotki z uwagi na bycie pociotkami nie podostawały się m .n z tego powodu.
    Przez lata rekrutacji oficjalnej nie było,z krakowem w roli głównej, tyle ,że ludzie się pojawiali.
    Co do pracy – pasażer bez ważnego biletu nie stanowi zagrożenia dla innych pasażerów, biegu pociągu czy czasu jazdy.Drużyna pokładowa ma obowiązek go „skasować” lub wymagać aby opuścił pojazd. Taka odpowiedzialność.
    Głośny przypadek xx lat temu,kiedy dziewczyna jadąca na studia została okradziona i wyrzucona z pociągu – wyrok zwolnił z odpowiedzialności drużynę, gdyż nie może być wszędzie.Podejrzewam ,że wyrok byłby podobny, gdyby podczas jazdy ktoś wyleciał przez niedomknięte drzwi. przecież…..
    O ile koleje śląskie, małopolskie, zmodernizowane składy PR mają kamery i konduktor „musi ” niezwłocznie sprawdzić bilety, co objawia się rozpoczęciem tej czynności niecałą minutę po ruszeniu ze stacji początkowej – dziwnym trafem wagony IC po modernizacji kamer nie mają, co sprawia ,że nikt nie kłopota się z podejściem do np. jednego podróżnego, który wsiadł na stacji.
    Wagony sezonowe? Nic lepszego . Pociąg załadowany 200% ( TLK/IC) to brak możliwości przemieszczania się po pociągu, toteż drużyna wpisuje – kontorla biletów nie możliwa i ciężko pracuje w przedziale służbowym.
    A co do złodziei – pasażer nie oddaje bagażu pod opiekę, tak jak w samolocie toteż ma się o niego troszczyć sam. A konduktor nie policjant a na dworcu zawsze można się spotkać.
    Dochodzi magiczne zapytanie, które jest super wytrychem do wielu sytuacji a mianowicie – było już sprawdzane ( spotkałem się z kasowane)? Gdzie wszelkiej maści menele zawsze już mieli.
    Zdanie ,że w tej robocie zostaje się do emerutury jest dla mnie w pełni zrozumiałe,bo oprócz ruszania ze stacji, gdzie konduktor ma obserwować peron przez chwilkę nie ma lżejszej i mniej nieodpowiedzialnej pracy.Gdyby nie wstawanie o różnych porach i wymienione świątki piątki, gdyby nie tylu agresywnych i bezdomnych ludzi, których zresztą się nie rusza tylko czeka na patrol na najbliższej stacji – jak za 2.5K miesięcznie to lekki kawałek chleba.
    Sam będę startował w najbliższej rekrutacji gdyż obecnie również pracuje na kolei, ze względu na legitymację kolejową wiele podróżuję i takiego luzu, braku kontroli nad nimi i ich zachowaniem i przebiegiem pracy przynajmniej w IC nie ma w tych czasach nigdzie…..

  • Andrzej

    Witam. Chciałem zapytać z czego tak naprawdę jest egzamin na konduktora? Czego dotyczy i czy jest łatwy do zdania?

  • Młody

    2 miesiące na kolei i już ponad 2,5tys na rękę dodatkowo bilet sieciowy na pociągi wiec same plusy w tym zawodzie dofinansowania na studia, wakacje itp żyć nie umierać

  • Dąbrowianin

    No ja bym z chęcią podjął się takowej roboty uwielbiam jeździć pociągami (przyjemne z pożytecznym) ino żem je po zawodówce a teroz panuje durna moda ze niby ten ze średnim wykształceniem jest lepszy co mija się z prawdą

  • Gość2

    Czy z wykształceniem gimnazjalnym można starać się na konduktora?

  • Adam

    Czy początkującemu konduktorowi potrzebne jest doświadczenie bo w moim przypadku nie było możliwości połączenia nauki ze stażem zawodowym

  • Marek

    Wie ktoś jak i czy mogę liczyć na pomoc w napisaniu listu motywacyjnego na stanowisko konduktora do PKP Przewozy Regionalne bo mam z tym problem a staram się o pracę ( marzenie z dzieciństwa ) wszelkie info i propozycje wzorów proszę kierować na adres misiu21@onet.pl
    Pozdrawiam Marek

  • Adam

    Czy do wykształcenia średniego jest wymagana matura bo ja nie mam a o tym dlaczego nie mam matury długo by opowiadać jestem jeszcze na etapie liceum a za 6 miesięcy kończę tą szkołę i na ile procent można dostać pracę jako konduktor załóżmy w pkp intercity

  • konduktor

    @4b0607ac0a905eef00a41f550e9349b9:disqus – a w IC jest jeszcze dobrze. W tzw. spółkach samorządowych i nie mam tu na myśli Przewozów Regionalnych tylko niektóre „Koleje marszałkowskie” nie ma wcale dodatku za pisanie biletów. Kas biletowych też praktycznie nie ma.

  • fajnygosc

    Prowizja z biletów wynosi około 4,5% w ic. Jakby było rzędu 17-25 to chyba bym pracował codziennie wraz z nadgodzinami… 25% kto pisał ten artykuł? No ale tak to jest jak się pisze rzeczy usłyszane od osób trzecich 🙂

  • Gość

    wam pytanie czy po liceum będę mógł się strać na konduktora?

    • xxxx

      Tak. Ale najważniejsze to tzw. pierwsza kategoria zdrowia.

  • kolejarz

     […]W przypadku osoby która popełniła samobójstwo pierwszy wychodzi
    konduktor i sprawdza co zostało trafione – zwierzyna czy człowiek[…]

    chyba pierwszy wychodzi kierownik a nie konduktor

    • xxxx

      W spółeczkach papier kierownika ma czasami maszynista. Wtedy na przedziale jest sam konduktor, wykonuje czynności „handlowo-przewozowe” kierownika. I faktycznie, jak dochodzi do wypadku maszynista nie może zejść z maszyny tylko idzie tam konduktor.

    • Ja

      Dokładnie. Pracuje jako konduktorka i dziwię się co tu piszą 🙁

  • Konduktor

    bede konduktorem

Polub nas.

Ta strona jest darmowa, nie zawiera agresywnych i natarczywych reklam.

Stronę rozwijamy hobbistycznie, chętnie dzielimy się wiedzą.

Bądź na bieżąco, inspiruj się innymi. Polub nas: